KCM
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Restauratie van een T2a uit '68

+3
Bjorn
MrCola
RickT2a
7 plaatsers

Ga naar beneden

Restauratie van een T2a uit '68 Empty Restauratie van een T2a uit '68

Bericht  RickT2a za 22 okt 2011 - 22:38

Na mij een tijd geleden al voorgesteld te hebben in een ander topic inclusief een hoop project foto's, leek het mij een goed idee om toch een apart project-topic aan te maken.

Ik zal niet van voor af aan beginnen maar verder gaan waar ik gebleven was. Eind februari heb ik mijn T2a bus van augustus 1968 gekocht en ben van plan om deze netjes in orde te maken en er mee op vakantie te gaan door heel Europa samen met mijn gezin.
Dit jaar is er nog niet zo heel veel van gekomen, omdat ik lang bezig ben geweest om de techniek in orde te krijgen inclusief een nieuwe motor.

Nu dat de bus technisch zo goed als klaar is, gaan we verder met het interieur. Vorige week heb ik een complete set nieuwe panelen gekregen, geheel bekleed in Biscuit bruin. Er kwam een grote doos van 23 kilo uit Groot Brittanië en daar zat dit allemaal in:

Restauratie van een T2a uit '68 Foto-PRPGV7LI-D

Restauratie van een T2a uit '68 Foto-OZCKVCYD-D

Restauratie van een T2a uit '68 Foto-RZBMKYGH-D

Restauratie van een T2a uit '68 Foto-6ANBKB6P-D

Kleine tegenslag is dat de kickpanels gemaakt zijn voor een Engelse bus met het stuur aan de rechterkant en die zijn dus precies andersom qua vorm. Ik weet nog niet wat ik hiermee ga doen. In ieder geval proberen of ik nog de goede kan krijgen via het bedrijf waar ik ze gekocht heb.

Omdat de raamrubbers rondom behoorlijk uitgedroogd zijn komt er bij harde regen toch wat water binnen, dus ik durf de nieuwe panelen nog niet definitief te bevestigen. Maar ik wilde natuurlijk toch even kijken hoe het er uit zou zien.

Het oude paneel:
Restauratie van een T2a uit '68 Foto-LAB8QCOA-D

Verschil tussen oud en nieuw:
Restauratie van een T2a uit '68 Foto-7CPB8Q6P-D

Het nieuwe paneel gemonteerd:
Restauratie van een T2a uit '68 Foto-8FYRDA6Z-D

En omdat het vandaag goed weer was en ik toch niet naar Air-time in Tilburg kon gaan ben ik maar buiten aan de bus gaan klooien.
De bedoeling is om van de winter een nieuwe hemel te monteren en dan neem ik gelijk de raamrubbers met nieuwe biezen mee.
Daarom heb ik vandaag een begin gemaakt met de rest van het interieur aan te pakken, dus een nieuw laklaagje waar nodig of zichtbaar en isoleren tegen kou en geluid.

Zo zag de bus eruit voor dat ik ze kocht:
Restauratie van een T2a uit '68 Foto-BV3DKR7B-D

Zo zag deze er vanmiddag uit nadat ik alles eruit had gehaald achter:
Restauratie van een T2a uit '68 Foto-B3JEURWL-D

En toen ben ik begonnen met de laadvloer schoon te maken en te schuren, met dit als tussen resultaat:
Restauratie van een T2a uit '68 Foto-KLOPO4HN-D

Restauratie van een T2a uit '68 Foto-JUVVVSBG-D

En dit als voorlopige eindresultaat. Grotendeels in de eerste laag primer.
Restauratie van een T2a uit '68 Foto-6PXXG6BH-D

Restauratie van een T2a uit '68 Foto-VJBUCWIS-D

En een beginnetje gemaakt aan de isolatie, in dit geval met bitumen matjes.
Restauratie van een T2a uit '68 Foto-SADR7LIO-D

Het zal helaas niet zo hard gaan in dit topic, maar aan het begin van het nieuwe jaar moet de bus er van binnen 'als nieuw' uit zien.

RickT2a

Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 25-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Restauratie van een T2a uit '68 Empty Re: Restauratie van een T2a uit '68

Bericht  MrCola za 22 okt 2011 - 23:08

mooi kleurtje van die panelen ben benieuwd hoe het er dalijk uit ziet als t klaar is
MrCola
MrCola

Aantal berichten : 564
Registratiedatum : 28-01-09
Leeftijd : 36
Woonplaats : Geleen

Terug naar boven Ga naar beneden

Restauratie van een T2a uit '68 Empty Re: Restauratie van een T2a uit '68

Bericht  Bjorn zo 23 okt 2011 - 15:21

Nice work Rick !
Bjorn
Bjorn

Aantal berichten : 1765
Registratiedatum : 20-01-09
Leeftijd : 44
Woonplaats : Maastricht

Http://kcm.skynetblogs.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Restauratie van een T2a uit '68 Empty Re: Restauratie van een T2a uit '68

Bericht  RickT2a za 29 okt 2011 - 21:55

Vandaag weer wat stappen kunnen maken. Eerstens had ik nieuw isolatiemateriaal besteld voor de motorruimte. De originele isolatie was verdwenen, dus heb ik er speciale foamplaten ingemaakt die speciaal bedoeld zijn voor motorruimtes en een olieafstotende laag hebben en daarnaast brandvertragend werken.
Het verschil is al goed hoorbaar ten opzichte van geen isolatie van te voren.

De foamplaat
Restauratie van een T2a uit '68 Foto-B64WWQLR-D

Eerste stuk erin
Restauratie van een T2a uit '68 Foto-FFN33FTO-D

Verder ook nog de laadvloer boven de motor opnieuw geschuurd, in de primer gezet en in de originele kleur (Savannah Beige) gespoten met een custom made spuitbus. De foto's geven helaas niet heel goed weer hoe mooi het geworden is. Uiteraard moet er nog heel veel gebeuren voordat het echt naar wens is binnen in de bus.

Restauratie van een T2a uit '68 Foto-ODL6ZHXM-D

Restauratie van een T2a uit '68 Foto-OUDMKXTX-D

Restauratie van een T2a uit '68 Foto-CX7GWSAM-D

Restauratie van een T2a uit '68 Foto-AHJTLHNK-D

Restauratie van een T2a uit '68 Foto-UTOJVJE4-D

Restauratie van een T2a uit '68 Foto-KYEASJZD-D

RickT2a

Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 25-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Restauratie van een T2a uit '68 Empty Re: Restauratie van een T2a uit '68

Bericht  kurt181 za 29 okt 2011 - 22:43

netjes,gaat helemaal goedkomen die bus Smile
kurt181
kurt181

Aantal berichten : 236
Registratiedatum : 21-03-11
Leeftijd : 47
Woonplaats : Zolder

Terug naar boven Ga naar beneden

Restauratie van een T2a uit '68 Empty Re: Restauratie van een T2a uit '68

Bericht  RickT2a ma 7 nov 2011 - 16:04

Vorig weekend en dit weekend nog amar even verder gegaan met de bitumen matjes en de spuitbusjes verf.

Eerst maar eens de binnenkant van de panelen ontvet zodat de bitumenmatjes goed blijven plakken. Het ziet er allemaal netjes uit, behalve dat er linksonder op de foto een aantal gaatjes te zien zijn. hier is een keer schade geweest en daar hebben ze gaatjes voor geboord om dit er uit te trekken. Die hebben ze vervolgens weer met plamuur dichtgemaakt.

De bitumen matjes zijn op maat gesneden en de hele zijkant is volgeplakt tegen hinderlijke vibraties en om het eerste geluid tegen te houden. De volgende stap is om er isolatiemateriaal in te duwen, dan plasticfolie om het vocht buiten te sluiten en dan als laatste het gewatteerde paneel ertegen.

Ook het stuk onder achterbank is vol geplakt met bitumen matjes. Ik zit er nog over te denken om hier nog een extra isolerende laag over heen te maken omdat er vooral veel geluid komt van de wielkasten.
Om te proberen heb ik alvast een paneel ertegenaan gezet. Gaat netjes worden lijkt mij.

Dit weekend nog een laagje kleur over de vloer gelegd en een laag blanke lak om de lak te beschermen tegen kleine krasjes.


Laatst aangepast door RickT2a op wo 29 feb 2012 - 16:57; in totaal 1 keer bewerkt

RickT2a

Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 25-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Restauratie van een T2a uit '68 Empty Re: Restauratie van een T2a uit '68

Bericht  Bjorn vr 11 nov 2011 - 17:19

Gaat idd netjes worden die bus !
Bjorn
Bjorn

Aantal berichten : 1765
Registratiedatum : 20-01-09
Leeftijd : 44
Woonplaats : Maastricht

Http://kcm.skynetblogs.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Restauratie van een T2a uit '68 Empty Re: Restauratie van een T2a uit '68

Bericht  RickT2a zo 13 nov 2011 - 17:22

De hemel en een complete set deluxe rubbers is besteld bij K&K. Een en ander wordt opgehaald tijdens de hot chocolate party aangezien dan 10% korting is. In dit geval dus ruim 60 Euro korting.
Heb er al zin in, zowel de HCP als het monteren van de onderdelen want dat gaat de bus gigantisch transformeren in combinatie met de nieuwe panelen.

Aanstaande zaterdag ga ik nog de gelijkstroom dynamo vervangen voor een wisselstroom dynamo met ingebouwde spanningsregelaar om de laatste technische problemen te vervangen. Gaat helemaal goed komen deze winter.

RickT2a

Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 25-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Restauratie van een T2a uit '68 Empty Re: Restauratie van een T2a uit '68

Bericht  the dominator do 17 nov 2011 - 16:47

RickT2a schreef:De hemel en een complete set deluxe rubbers is besteld bij K&K. Een en ander wordt opgehaald tijdens de hot chocolate party aangezien dan 10% korting is. In dit geval dus ruim 60 Euro korting.
Heb er al zin in, zowel de HCP als het monteren van de onderdelen want dat gaat de bus gigantisch transformeren in combinatie met de nieuwe panelen.

Aanstaande zaterdag ga ik nog de gelijkstroom dynamo vervangen voor een wisselstroom dynamo met ingebouwde spanningsregelaar om de laatste technische problemen te vervangen. Gaat helemaal goed komen deze winter.

weet niet je toevallig een centrale dubbele weber hebt gemonteerd, deze heb ik er namelijk inzitten en dat gaf nogal wat problemen met monteren van de dikke wisselstrom dynamo, maar ik heb toen een dikke tussenplaat laten laseren (en er nog 1 reserve liggen)

geloof dat ik ook nog ergens in de spullenboel het tussenstuk voor een enkele heb maar dan moet je maar effe roepen als je die nodig zou hebben......

the dominator

Aantal berichten : 181
Registratiedatum : 30-12-10
Leeftijd : 51
Woonplaats : Wolder County

Terug naar boven Ga naar beneden

Restauratie van een T2a uit '68 Empty Re: Restauratie van een T2a uit '68

Bericht  RickT2a wo 29 feb 2012 - 17:18

Deze maar eens uit het stof trekken.
Helaas is het toch niet zo goed gekomen deze winter als gehoopt. Sinds de laatste update heeft het weer niet meer meegewerkt qua kou en regen en omdat ik buiten werk is dat niet zo prettig werken en in sommige gevallen onmogelijk.

De laatste keer dat ik met de bus weg ben geweest kwam ik stotterend thuis en de benzinemeter stond vrij laag, dus ik dacht dat de benzine bijna op was. Vorig weekend heb ik toch maar even naar de benzine filter gekeken en die was zwart vanbinnen en verstopt. Dus die heb ik weggegooid en daarna de tank goed uitgespoeld. Daar kwam behoorlijk wat rotzooi uit.

Belangrijkste wat nu moet gebeuren is de wisselstroomdynamo monteren. Dat is nog steeds niet gebeurd ondanks dat ik daar in november al een afspraak voor had staan. Monteren kan ik zelf, maar de nieuwe bedrading aanleggen daar ga ik mijn vingers niet meer aan branden. Daar is het met de gelijkstroomdynamo waarschijnlijk misgegaan.

Behalve nieuwe rubbers met deluxe trim heb ik ook bij de laatste Hot Chocolate Party bij K&K een nieuwe hemel gekocht.
Samen met de nieuwe panelen die nog gemonteerd moeten worden en de reeds gemonteerde nieuwe stoelbekleding moet de bus er deze zomer van binnen weer uitzien als nieuw. Maar voordat het zover is zijn we wel een flink aantal uren verder.

Nu maar wachten tot het zonnetje zich weer van zijn beste kant laat zien en dat de temperaturen stijgen, want de lijm voor de hemel heeft 20 graden nodig om te drogen. Dan kunnen alle ramen eruit, de nieuwe hemel erin, nieuwe rubbers om de ramen en dan als laatste de panelen monteren. Dan hopelijk eindelijk cruisen deze zomer en misschien wel naar de KCM camp out.

RickT2a

Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 25-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Restauratie van een T2a uit '68 Empty Re: Restauratie van een T2a uit '68

Bericht  Sjuus wo 29 feb 2012 - 18:27

Restauratie van een T2a uit '68 4233140788
Sjuus
Sjuus

Aantal berichten : 513
Registratiedatum : 22-01-09
Leeftijd : 44
Woonplaats : Maastricht

http://sjuus.skynetblogs.be/

Terug naar boven Ga naar beneden

Restauratie van een T2a uit '68 Empty Re: Restauratie van een T2a uit '68

Bericht  RickT2a ma 12 maa 2012 - 13:44

Kleine maar belangrijke update!

Afgelopen week weer een hoop problemen en dus ergernis gehad met de bus en zelfs stilgestaan op weg naar het tankstation, maar met wat geluk toch de dag erna bij de monteur geraakt voor een reeds lang geplande en vaak uitgestelde afspraak. Zaterdag de hele dag aan de bus gesleuteld aangezien deze maar niet stationair wilde lopen en ook nauwelijks vermogen leek te hebben. Ik kreeg er langzaam grijze haren van.

Omdat we de gelijkstroomdynamo moesten vervangen voor een wisselstroomdynamo moest de motor gedeeltelijk kaal gemaakt worden en dus de carburateur als eerste eraf. Daar kwamen we al de eerste verrassing tegen. Deze zat helemaal dicht met een soort fijne zwarte slib/modder. Ook de benzine en de benzinefilter waren helemaal zwart. Er blijkt dus gewoon een hele hoop Californische woestijnzand in de tank te zitten en die heeft zich vrij snel in de carburateur gaan zitten en is daar alles gaan verstoppen. Geen wonder dat die bus niet lekker wilde lopen. Dus hele carburateur uit elkaar getrokken en alles schoongemaakt en ontvet. Daarnaast van een 127,5 hoofdsproeier naar een 135 sproeier gegaan ivm het 1641cc blok.
Toen we de oliebad-luchtfilter uit elkaar trokken bleek daar ook een centimer van dat drijfzand in te zitten ondanks dat deze 150 kilometer eerder versie olie had gekregen.

Uiteindelijk zijn bijna alle aanbouwdelen uit elkaar geweest en grondig schoongemaakt, een extra fijne benzinefilter geplaatst als tijdelijke oplossing, de wisselstroomdynamo gemonteerd en bedraad, alles in elkaar gezet en met de CO2 meter de carburateur afgesteld en de bus loopt nu als een tierelier.
Ik heb de hele weg van Epen naar Valkenburg zitten te genieten met een big smile....voor het eerst in het jaar dat de bus nu in mijn bezit is!!

De bus slaat nu niet meer af en loopt goed stationar, ik heb geen flatspot meer en voldoende vermogen, de accu laadt nu ook eindelijk op onder het rijden en het is nu echt genieten tijdens het rijden, zonder zorgen of ik bij het stoplicht nog wel weg kom.

In verband met de rotzooi in de tank ga ik nu wel een speciale benzinefilter monteren, een zogenaamde Filterking, die alle fijne deeltjes ook uitfiltert en laat bezinken. De bovenste helft van de luchtfilter ga ik een nachtje in benzine laten weken om het resterende zand eruit proberen te krijgen anders ligt dat binnen no-time weer op de bodem van de filter.

Nu kan ik dus eindelijk ook de meetings af met de bus!

RickT2a

Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 25-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Restauratie van een T2a uit '68 Empty Re: Restauratie van een T2a uit '68

Bericht  the dominator ma 12 maa 2012 - 13:58

RickT2a schreef:Deze zat helemaal dicht met een soort fijne zwarte slib/modder. Ook de benzine en de benzinefilter waren helemaal zwart. Er blijkt dus gewoon een hele hoop Californische woestijnzand in de tank te zitten en die heeft zich vrij snel in de carburateur gaan zitten en is daar alles gaan verstoppen. Geen wonder dat die bus niet lekker wilde lopen.

overal zand inzitten?? klinkt alsof ie geprobeert heeft zn inlaat te polijsten Laughing Laughing

onnozelaar schreef:ik heb een 1600 motor met dunbbele carburateurs en ik wilde wat meer vermogen. nou vertelde een vriend van me dat je dan je in en uitlaat kan polijsten.
ik heb dat samen met een vriend van mij gedaan.
hij vertelde me dat je heel fijn zand moest nemen en dat door de carburateurs op laten zuigen, dan polijst het rondwervelende zand de inlaat, uitlaat en kleppen.
ik was bang dat dat niet goed is voor de motor maar hij vertelde me dat je de motor verhoogt stationair moet laten lopen en dan geen gas bijgeven.
we hebben straalzand gehaald en het geprobeert, eerst ging de motor stationair lager lopen maar dat hebben we toen iets bijgedraaid tot 2000 toeren, daarna ging het goed maar toen begon de motor te sputteren.
omdat we bang waren dat er teveel zand in was gekomen zijn we gestopt met zand toevoegen en hebben we hem laten draaien zodat de motor het zand eruit kan gooien. hij liep toen echt niet lekker meer dus we hebben hem uitgezet. ik heb daarna geprobeert weer te starten maar sindsdien loopt hij niet meer! wat moet ik doen??

the dominator

Aantal berichten : 181
Registratiedatum : 30-12-10
Leeftijd : 51
Woonplaats : Wolder County

Terug naar boven Ga naar beneden

Restauratie van een T2a uit '68 Empty Re: Restauratie van een T2a uit '68

Bericht  RickT2a ma 12 maa 2012 - 14:09

Hahaha, die is goed. Die truc kende ik nog niet. Denk ook niet dat ik hem ga proberen Smile

Wij hebben overigens de inlaatspruitstukken aan beide zijden wel iets bijgevijld omdat die af fabriek vaak niet mooi rond zijn qua doorgang waardoor bij de twin port het benzinemengsel zich niet goed verdeeld over beide cilinders. Ik heb ook geleerd dat het bij type1 motoren niet zinvol is om de inlaatspruitstukken te polijsten want dat werkt juist averechts aangezien de benzine zich dan van de lucht gaat scheiden.

RickT2a

Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 25-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Restauratie van een T2a uit '68 Empty Re: Restauratie van een T2a uit '68

Bericht  RickT2a ma 16 apr 2012 - 11:18

Voor de aanvang van het seizoen wil ik nog het interieur op orde te krijgen, het dak opnieuw spuiten en de voorkant van de bus verlagen met dropped spindles.

Voordat ik aan de dakisolatie kon beginnen moest ik eerst de vele schroefgaten in het dak dichtlassen en de lassen vervolgens vertinnen om deze netjes af te werken. Het dak is nu voor de helft geschuurd, zodra de andere helft geschuurd is moet er her en der wat plamuur komen en dat wordt het dak weer netjes wolkenwit.

Na het lassen en afwerken van het dak kon ik beginnen met de isolatie van de hemel. Hiervoor heb ik geluidisolerende noppenschuim geplakt tegen het dak.
Restauratie van een T2a uit '68 Foto-RDYLYLI3-D

Ondanks het slechte weer heb ik toch afgelopen weekend het eerste raam (en klapraam) uit de bus gehaald zodat ik kan beginnen met de nieuwe bekleding op de raamranden te plakken, zodat de hemel er straks overheen geplakt kan worden.
Op deze foto zie je de nieuwe geperforeerde bekleding op de raamranden en voor de vorm heb ik een van de nieuwe panelen neergezet:
Restauratie van een T2a uit '68 Foto-BD4YQLNO-D

Nu moet de andere zijde achter nog en dan kan de hemel achter al gedeeltelijk gemonteerd worden zodat de ramen en nieuwe rubbers er weer in kunnen.

Dit wordt de nieuwe kleurencombinatie:
Restauratie van een T2a uit '68 Foto-BFFFGZRA-D

RickT2a

Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 25-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Restauratie van een T2a uit '68 Empty Re: Restauratie van een T2a uit '68

Bericht  bugsnbusses di 17 apr 2012 - 16:29

i like!!!
bugsnbusses
bugsnbusses

Aantal berichten : 447
Registratiedatum : 20-01-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Mestreech (blouwdörep)

Terug naar boven Ga naar beneden

Restauratie van een T2a uit '68 Empty Re: Restauratie van een T2a uit '68

Bericht  RickT2a ma 25 jun 2012 - 13:43

Er zit weer wat progressie in de bus!
De nieuwe hemel en bekleding is van achter tot halverwege gelijmd, de raamrubbers zijn bijna allemaal vervangen en ik heb al een aantal panelen geplaatst.
Restauratie van een T2a uit '68 Foto-BFIJIX3W-D

Tevens op de hamburgerparty van Kieft en Klok geweest en daar mijn spindels ingeruild voor dropped spindels en een set nieuwe gasgevulde schokbrekers. De achterkant was een tijd geleden al verlaagd bij het vervangen van de rubbers. Eindelijk kon de bus dus nu ook aan de voorkant zo'n 10 centimeter omlaag.
Restauratie van een T2a uit '68 Foto-YPYAQYL6-D

Nu nog zorgen dat de hemel overal gelijmd wordt, overige panelen plaatsen en het dak van buiten netjes afwerken.
Dan ben ik voorlopig tevreden.

RickT2a

Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 25-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Restauratie van een T2a uit '68 Empty Re: Restauratie van een T2a uit '68

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum