KCM
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

kever slaat af

4 plaatsers

Ga naar beneden

kever slaat af Empty kever slaat af

Bericht  Sharky ma 27 apr 2009 - 14:24

Hallo allemaal,

mijn 1303 kever uit 1973 heeft een nieuw probleempje: motor slaat af.

Hij slaat regelmatig af bij plotseling terugschakelen of bij verkeerslicht.
Meestal gaat hij dan direct wel weer aan bij opkomen koppeling of opnieuw starten.

Iets anders wat soms gebeurt.
Ik rijd rustig, dan gaat de motor wat pruttelen in inhouden en slaat hij af.
Als dit gebeurt dan stat hij niet direct weer.
Hij start wel weer maar dat duurt dan even en gaat erg moeilijk.
Vervolgens loopt hij dan weer zonder probleem.

De 2 problemen zijn op hetzelfde moment onstaan, dus ik denk dat ze dezelfde oorzaak hebben.
Enig idee wat dit zou kunnen zijn en hoe dat opgelost zou kunnen worden?

Ik ben geen sleutelkoning......


groet
Marc
Sharky
Sharky

Aantal berichten : 13
Registratiedatum : 15-04-09
Woonplaats : Maastricht

Terug naar boven Ga naar beneden

kever slaat af Empty Re: kever slaat af

Bericht  Bjorn ma 27 apr 2009 - 17:31

Hoi Marc,

Ik denk dat het ligt aan afstelling van je stationair schroef op je caburateur.
Ook kan er iets zijn met je electro vd afslagklep ook deze zit op je caburateur.

Eigenlijk zou je cabrateur eens een keer schoon moeten laten maken of laten reviseren.

maar ik heb het vermoeden dat je CO of stationair schroef eens moet afstellen
Bjorn
Bjorn

Aantal berichten : 1765
Registratiedatum : 20-01-09
Leeftijd : 44
Woonplaats : Maastricht

Http://kcm.skynetblogs.be

Terug naar boven Ga naar beneden

kever slaat af Empty Re: kever slaat af

Bericht  MrCola ma 27 apr 2009 - 20:04

of misschien iets van een verstopte benzine filter? dat hij bij hogere toerentallen niet genoeg er doorheen getrokken krijgt? en daardoor af slaat? Of praat ik nu onzin???
MrCola
MrCola

Aantal berichten : 564
Registratiedatum : 28-01-09
Leeftijd : 36
Woonplaats : Geleen

Terug naar boven Ga naar beneden

kever slaat af Empty Re: kever slaat af

Bericht  bertje ma 27 apr 2009 - 20:25

Hey,

Ik denk niet dat de carburateur in 1 keer slecht afgesteld staat. Dat gebeurt niet van de ene op de andere dag. Dus daar zou ik vanaf blijven. En al zeker van de co-schroef. Wel je cut-off valve zou je eens kunnen controleren. (das die aan de linker kant waar een stroomdraadje heen gaat)

Een verstopt filter kan eerder het euvel zijn. En wellicht nog wel eeb kapotte benzinepomp.

succes.
bertje
bertje

Aantal berichten : 842
Registratiedatum : 20-01-09
Leeftijd : 48
Woonplaats : Maastricht

http://www.route-53.com

Terug naar boven Ga naar beneden

kever slaat af Empty Re: kever slaat af

Bericht  Bjorn ma 27 apr 2009 - 21:02

In die CO / Stationair schroef zit aan het uit einde een heel klein gaatje ook hier kan vuiligheid in zijn gekomen zodat dit gaatje beetje verstopt zit ook hierdoor kan ie naar mijn meinig dus wel opeens anders gaan lopen en anders afgesteld door staan.

Dus als je presies telt hoeveel slagen het is met je schroevendraaier tot je de schroef los hebt en dan even veel slagen even goed terug zet kan er naar mijn meining niet zoveel mis gaan.

Kan ook aan je choke liggen.
Marc hebt je wel eens gekeken in de motorruimte vlak nadat je 1303 af is geslagen en mischien gezien hebt of spruitstuk na de carbarateur bevroren was ?
Bjorn
Bjorn

Aantal berichten : 1765
Registratiedatum : 20-01-09
Leeftijd : 44
Woonplaats : Maastricht

Http://kcm.skynetblogs.be

Terug naar boven Ga naar beneden

kever slaat af Empty Re: kever slaat af

Bericht  bertje ma 27 apr 2009 - 22:18

Dat zou kunnen Bjorn. Maar carburateur is een gevoelig ding. En als op dat plekje vuil zit, zit er op meerdere plekken vuil. En heeft de hele carburateur een beurt nodig.

Aan je carburateur draaien moet je echt wel wat verstand van zaken hebben. Verkeerd afstellen achteraf kan een warmloper veroorzaken. (ik spreek uit ervaring helaas, resultaat was een nieuwe motor in de soep) Dus zelf ben ik erg voorzichtig met het advies "draai eens aan het schroefje"
bertje
bertje

Aantal berichten : 842
Registratiedatum : 20-01-09
Leeftijd : 48
Woonplaats : Maastricht

http://www.route-53.com

Terug naar boven Ga naar beneden

kever slaat af Empty Re: kever slaat af

Bericht  Sharky ma 27 apr 2009 - 23:13

Bedankt alvast voor jullie input. Erg fijn dat jullie meedenken !

ik zal proberen nog wat preciezer te vertellen wat er gebeurde.

Hallo Mr Cola,
hij lijkt eerder af te slaan bij teruglopend toerental. Als ik rem en moet terugschakelen. Zoals gezegd slaat hij dan direct weer aan met op laten komen van de koppeling of opnieuw starten. In die gevallen kan ik dan ook direct weer doorrijden en op schakelen tot snelweg snelheden zonder probleem. Als hij op deze manier afslaat gaat eerst het linker lampje bij de KM teller branden. Als ik dan een dotje gas geef slaat hij niet af als ik te te laat ben wel en gaat ook het oil lampje branden en moet ik opnieuw starten (of de koppeling op laten komen)

Hij is nu in 3 keer afgeslagen dat ik hem maar heel moeilijk weer aankreeg. Dat voelt dus duidelijk anders als de manier van afslaan die hierboven beschreven staat. Bij deze keren pruttelde de motor ook wat en hield hij wat in voor hij afsloeg. Bij deze 3 keer gebeurde het elke keer bij het vaart versnellen na stil gestaan te hebben voor verkeer of lichten. Zou kunnen dat hij die keren niet genoeg brandstof kreeg wat pruttelde en afslaat. Wat op de pomp zou kunnen wijzen??? En dan bij heel lang doorstarten de pomp het weer even red of zo? Ik gis maar wat want ik weet het niet.
Maar als hij dan uiteindelijk toch aangaat dan kan ik ook zo weer wegrijden.
Al die 3 keer stond ik op erg ongemakkelijke plaatsen stil zoals midden op tongerse plein, de geuselt en de kennedybrug.

Ik heb toen dus ook niet in de motorruimte gekeken Bjorn,alleen heel hard gehoopt dat hij weer aan zou slaan voor de accu leeg gestart was. Ik weet dan ook niet of er iets bevroren was.
De 3 keer dat het moeilijk ging slaat hij uiteindelijk wel aan. Dan lijkt er daarna ook niets aan de hand te zijn.

ik hoop dat deze informatie nuttig was voor een beter idee over wat het kan zijn

groetjes
marc
Sharky
Sharky

Aantal berichten : 13
Registratiedatum : 15-04-09
Woonplaats : Maastricht

Terug naar boven Ga naar beneden

kever slaat af Empty Re: kever slaat af

Bericht  Sharky ma 27 apr 2009 - 23:15

bertje,
hoe test je een cutof valve?

groet
marc
Sharky
Sharky

Aantal berichten : 13
Registratiedatum : 15-04-09
Woonplaats : Maastricht

Terug naar boven Ga naar beneden

kever slaat af Empty Re: kever slaat af

Bericht  Bjorn ma 27 apr 2009 - 23:33

mijn (goede) ervaring:
Mijn 1ste kever ook een 1303 had ik de zelfde soort problemen bij ieder rood stoplicht of als ik moest afremmen viel hij ook altijd uit maar op een gegeven moment door toch een paar keer aan die schroef te draaien gebeurde dit niet meer en bleef hij lopen !
Had toen altijd standaard een schroevendraaier in mijn kever liggen.

Bij een apk keuring stellen ze meestal ook de CO altijd wat lager.. etc

Maar goed wees altijd voorzichtig met aan bepaalde dingen zomaar te klooien.
En ik ben het zeker met je eens dat je idd van bepaalde dingen verstand moet hebben !
want die carbs zijn idd gevoelige dingen.
Bjorn
Bjorn

Aantal berichten : 1765
Registratiedatum : 20-01-09
Leeftijd : 44
Woonplaats : Maastricht

Http://kcm.skynetblogs.be

Terug naar boven Ga naar beneden

kever slaat af Empty Re: kever slaat af

Bericht  bertje di 28 apr 2009 - 9:36

Hey Mark,

De cut-off valve hoor je normaal gesproken klikken in je motorruimte. Dit gebeurt zodra je je sleutel omdraait. Je kunt deze ook losdraaien en ergens aarden op het chassis, en iemand anders aan de sleutel laten draaien. De valve moet dan naar binnen springen. Hij moet goed op z'n plek blijven zitten. Als deze wat gammel is geworden kan hij verkeerde luchtstroom veroorzaken. Dus trek eens een beetje aan hem terwijl er stroom op staat en voel of hij wat weerstand geeft. Heb je misschien nog een carb. liggen. Wissel deze eens uit anders.

Als je aan je carburateur wil draaien (het kleine schroefje is de co) dan tel eerst hoeveel slagen dat je hem naar binnen kunt draaien. Schrijf dit op, en zet hem daarna precies hetzelfde terug. Maak vervolgens je bougies schoon. En controleer deze op kleur nadat je een afstand gereden hebt. Wite/grijze bougies duiden op te weinig co en een te warme motor. Bruine/mokka bougies zijn OK. Zwart is teveel co (dus co schroef dichter draaien. Houdt dit goed in de gaten is mijn advies, ik heb namelijk een motor in de soep gereden omdat hij te warm was gelopen naar aanleiding van te min CO.

Ervaringen wat ik hoor bij mensen is echter vaker een kapotte benzinne pomp dan de carb. Maar met kevertjes weet je het nooit. Het kan idd evengoed een vuiltje zijn in je carb. Of eerder nog, een versleten carburateur. Controleer eens of je speling hebt op het asje van de carburateur. Als je deze kunt bewegen kan dat ook het probleem zijn....

Succes.

En anders kijken we vanavond even op de cruise-inn als je er bent......
bertje
bertje

Aantal berichten : 842
Registratiedatum : 20-01-09
Leeftijd : 48
Woonplaats : Maastricht

http://www.route-53.com

Terug naar boven Ga naar beneden

kever slaat af Empty Re: kever slaat af

Bericht  bertje di 28 apr 2009 - 9:51

Hier nog een handig linkje met plof-tekeningen van carbs.

http://www.ruddies-berlin.de/solex.htm
bertje
bertje

Aantal berichten : 842
Registratiedatum : 20-01-09
Leeftijd : 48
Woonplaats : Maastricht

http://www.route-53.com

Terug naar boven Ga naar beneden

kever slaat af Empty Re: kever slaat af

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum