KCM
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

4 plaatsers

Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  VW-Sally zo 17 jun 2012 - 0:12

Hallo allemaal,

Inmiddels hoop onderdelen gekocht bij VPC. Vandaag zijn we begonnen met om te bouwen.
Als eerste de accu eruit natuurlijk.. Daar komen we meteen al vraagstuk 1 tegen.

Bij de accu zit een zwart blokje - het is niet de spanningsregelaar die achter bij de motor zit.
Ik heb een 12v blokje meegekregen van VPC. Maar de 6v versie heeft 4 aansluitingen (en in gebruik)
en de 12v heeft maar 3 aansluitpunten. Wie kan ons vertellen hoe we dit kunnen oplossen?

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) IMG_2245
VW-Sally
VW-Sally

Aantal berichten : 29
Registratiedatum : 06-06-12
Woonplaats : Aelse City

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  MrCola zo 17 jun 2012 - 0:49

Heb zo het idee dat die 2 rechtsboven van hetzelfde contact zijn. Kijk eens of er nummertjes bij staan. Mocht dit de zelfse zijn kan je deze gewoon door verbinden
MrCola
MrCola

Aantal berichten : 564
Registratiedatum : 28-01-09
Leeftijd : 36
Woonplaats : Geleen

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  bertje zo 17 jun 2012 - 9:41

Hoogstwaarschijnlik is dit een extra ingebouwd relais om het starten makkelijker te laten verlopen. zeker bij 6v kevers word dit vaak gedaan. Vanaf het kontaktslot naar dit relais. en vanaf de accu rechtstreeks naar de startmotor. zo is deze kabel een stuk korter en krijgt de startmotor meer powerrr.
bertje
bertje

Aantal berichten : 842
Registratiedatum : 20-01-09
Leeftijd : 48
Woonplaats : Maastricht

http://www.route-53.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  VW-Sally zo 17 jun 2012 - 11:28

bertje schreef:Hoogstwaarschijnlik is dit een extra ingebouwd relais om het starten makkelijker te laten verlopen. zeker bij 6v kevers word dit vaak gedaan. Vanaf het kontaktslot naar dit relais. en vanaf de accu rechtstreeks naar de startmotor. zo is deze kabel een stuk korter en krijgt de startmotor meer powerrr.

Er loopt 1 kabel naar de - van de accu, er loopt 1 kabel naar de + van de accu, en 2 kabels lopen weg. Dus als ik jou goed begrijp kan ik deze twee kabels met elkaar doorverbinden?
VW-Sally
VW-Sally

Aantal berichten : 29
Registratiedatum : 06-06-12
Woonplaats : Aelse City

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  VW-Sally zo 17 jun 2012 - 11:44

Nu de volgende vraagjes (jaja newbeez @keverland) clown

Ik ga ervanuit dat dit het grootlicht relais is? :
Ik denk dus dat het vervangende zwarte blokje deze moet vervangen?!?!

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) IMG_2265

Verder zie ik onder de kofferklep nog een blokkie zitten.. Hier heb ik geen 12v versie van.. Maar ik weet ook niet of het blokje 6v/12v gevoelig is, ik heb nl. geen idee wat het is/wat het doet? (zelfs niet hoe ik 'm los krijg tongue )

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) IMG_2266

Wie o wie kan vertellen hoe of wat? cheers
VW-Sally
VW-Sally

Aantal berichten : 29
Registratiedatum : 06-06-12
Woonplaats : Aelse City

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  Bjorn zo 17 jun 2012 - 12:18

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) IMG_2245

Bovenstaand blokje komt mij bekend voor.
Ik had er vroeger ook zo een onder de achterbank zitten van mijn zilveren kever
Deze was gewoon 12 volt en voorzien van een wisselsstroom dynamo

Ik kan eens voor je kijken in de kelder of ik deze 12 volt versie nog voor je heb liggen en hoeveel aansluitingen hier op zitten.
Bjorn
Bjorn

Aantal berichten : 1765
Registratiedatum : 20-01-09
Leeftijd : 44
Woonplaats : Maastricht

Http://kcm.skynetblogs.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  VW-Sally zo 17 jun 2012 - 12:22

Bjorn schreef:
Bovenstaand blokje komt mij bekend voor.
Ik had er vroeger ook zo een onder de achterbank zitten van mijn zilveren kever
Deze was gewoon 12 volt en voorzien van een wisselsstroom dynamo

Ik kan eens voor je kijken in de kelder of ik deze 12 volt versie nog voor je heb liggen en hoeveel aansluitingen hier op zitten.

Als je zou willen? Ik krijg overigens een 12v gelijkstroomdynamo nu erin...

De onderste foto, is volgens mij de schakelaar/relais voor je gevaren knipperlicht.
De bovenste foto, daar kan ik je gen antwoord opgeven, zou je een foto kunnen maken van de bovenkant van het relais waar ik eerder op heb gereageerd (het zgn knipperlicht relais?)

Is die gevarenlicht schakelaar 6/12v gevoeling?

De andere ben ik ondertussen uit (door te kijken naar de nummertjes aan de onderkant) :

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) IMG_2265b

Alleen bij het oude licht-relais (links) zat een aansluiting waar F bij staat, en bij het nieuw vind ik deze niet terug. Daar is wel een 56b op terug te vinden, die weer niet op de oude zit. Ik heb dus de kabel die op F zat nu op 56b gestoken. De overige klemnummers kwamen wel overeen. (S, 30, 56 en 56a).

De rechtse blijkt de knipperlicht relais (klingalateur) te zijn. Het zwarte blokje waarvan ik dacht dat ie bij de accu moest, heeft exact dezelfde pennummers (31, 49 en 49a) op de onderkant als op bovenstaande foto het rechtse kastje.

Weer wat verder dus! Rest mij nu dus nog twee vragen :
- Is die gevarenlicht schakelaar 6/12v gevoeling?
- Er loopt 1 kabel naar de - van de accu, er loopt 1 kabel naar de + van de accu, en 2 kabels lopen weg naar het 6v blokje. Dus als ik het goed begrijp kan ik deze twee kabels die weglopen met elkaar doorverbinden?


Zie voor de laatste vraag eerdere reactie :
Hoogstwaarschijnlijk is dit een extra ingebouwd relais om het starten makkelijker te laten verlopen. zeker bij 6v kevers word dit vaak gedaan. Vanaf het kontaktslot naar dit relais. en vanaf de accu rechtstreeks naar de startmotor. zo is deze kabel een stuk korter en krijgt de startmotor meer powerrr.
VW-Sally
VW-Sally

Aantal berichten : 29
Registratiedatum : 06-06-12
Woonplaats : Aelse City

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  MrCola zo 17 jun 2012 - 12:32

Op het knipperlicht relais staat duidelijk 6v, ik zou er niet zomaar 12v opzetten, denk dat hij het misschien even doet maar uiteindlijk het loodje zal leggen.

Over het doorverbinden van die 2 zou ik zeggen alleen doen als je het zeker weet. Ben je er niet zeker van zou ik er even iemand naar laten kijken voordat je dalijk iets kapot maakt.
MrCola
MrCola

Aantal berichten : 564
Registratiedatum : 28-01-09
Leeftijd : 36
Woonplaats : Geleen

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  VW-Sally zo 17 jun 2012 - 13:16

MrCola schreef:Op het knipperlicht relais staat duidelijk 6v, ik zou er niet zomaar 12v opzetten, denk dat hij het misschien even doet maar uiteindlijk het loodje zal leggen.

Dit probleem heb ik al getackled. Dat was het 'nieuwe' zwarte blokje in de eerste foto van dit topic waarvan ik dacht dat ie een aansluiting te weinig had.. Dat blijkt dus het knipperlicht relais te zijn (zelfde aansluitnummers).

MrCola schreef:Over het doorverbinden van die 2 zou ik zeggen alleen doen als je het zeker weet. Ben je er niet zeker van zou ik er even iemand naar laten kijken voordat je dalijk iets kapot maakt.

Ja.. dat zijn dus nog vermoedens.. dus daar is verder onderzoek nodig Question Exclamation
VW-Sally
VW-Sally

Aantal berichten : 29
Registratiedatum : 06-06-12
Woonplaats : Aelse City

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  VW-Sally zo 17 jun 2012 - 13:51

Het volgende probleem doemt op :

De bimetaal schakelaar (electr. choke) op de carburateur past prima.. Maar 'dat andere ding' (god knows waar het voor is), die is totaal anders? Zie foto :

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) IMG_2275

De rechtse komt uit de carburateur van de auto, de linkse is wat in de ombouwset zat (wellicht van een 1300'der?)

Checklist so far :
V - Achterlampen gewisseld
V - Voorlampen gewisseld (stekkers erop geknepen, zat gewoon los erom gedraaid Shocked )
V - Knipperlampen voor en achter gewisseld (knipperlichten voor kabeltjes vertind, maakte lichte sluiting!)
V - Knipperlicht relais
V - Accu (maar nog niet aangesloten)
V - Choke
V - Kentekenplaat verlichting
V - dashboard verlichting
V - dim/groot licht relais
V - Claxon
Nog te doen :
- Dynamo
- Spanningsverdeler
- Ander vaag onderdeel scratch op carburateur (blijkt verkeerde / niet te passen)
- Bobine
- Ruitenwisser motor
- binnenverlichting (nieuwe besteld, bij het eruit halen viel ie in 2 delen, ikke lomp, of lampje niet stevig)
- Waarschuwinigslichtenschakelaar.. Het zeer waarschijnlijk 6v lampje wat erin zit, zal een zeer kort leven beschoren zijn op 12v ben ik bang.
- Nog veel vager blokje scratch scratch bij accu (eerst maar eens uitvinden hoe we dit kunnen fixen/oplossen)

Als ik iets lijk te vergeten (zou zomaar kunnen, bezit pas een kever sinds een maand) zijn alle tips/adviezen welkom Laughing
VW-Sally
VW-Sally

Aantal berichten : 29
Registratiedatum : 06-06-12
Woonplaats : Aelse City

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  VW-Sally wo 20 jun 2012 - 12:45

Inmiddels zijn we alweer wat verder.

- De electrische sproeier heb ik inmiddels ook in 12v. We blijken een wat ouder blok te hebben, dan dat de kever oud is. De carb is een 28 Pict 2
- Gisteren-avond hebben we de dynamo gewisseld. Was even passen en meten met 2 man om dit te doen zonder de motor uit te bouwen. Bij het monteren kwamen we natuurlijk erachter dat de beugel van de vorige dynamo veel te klein is voor de nieuwe dynamo. Dus weer op pas vandaag :-)
- Het relais dat ik van Jeroen kreeg, bleek een verbreek-relais te zijn, en geen maak-relais. Ik heb nu bij de algemene autohandel een maak-relais gekocht met dezelfde aansluitpunt nummers, maar dan in 12v.
- Het nieuwe binnenlampje is binnen. Natuurlijk veel te nieuw/modern. Dat wordt nog eens neuzen op beurzen e.d. :-)
- De spanningsregelaar past niet op de dynamo zelf, zoals dat bij de oude zat. Deze hebben we tegen het schutbord geplaatst :

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) 2012-06-20-242

Tussentijdse Checklist :
V - Achterlampen gewisseld
V - Voorlampen gewisseld (stekkers erop geknepen, zat gewoon los erom gedraaid Shocked )
V - Knipperlampen voor en achter gewisseld (knipperlichten voor kabeltjes vertind, maakte lichte sluiting!)
V - Knipperlicht relais
V - Accu (maar nog niet aangesloten)
V - Choke
V - Kentekenplaat verlichting
V - dashboard verlichting
V - dim/groot licht relais
V - Claxon
V - Dynamo
V - Spanningsverdeler
V - Electrische sproeier
V - Bobine
V - binnenverlichting
V - Vaag blokje bij accu (blijkt maak-relais te zijn).
Nog te doen :
- Kabels maken van dynamo naar spanningsverdeler
- Ruitenwisser motor
- Waarschuwinigslichtenschakelaar.. (Enkel lampje moet nog gewisseld worden. Heb al een 12v, maar hoe krijg je in godsnaam dat kleine lampje uit de schacht????)

Als ik iets lijk te vergeten (zou zomaar kunnen, bezit pas een kever sinds een maand) zijn alle tips/adviezen welkom Laughing
VW-Sally
VW-Sally

Aantal berichten : 29
Registratiedatum : 06-06-12
Woonplaats : Aelse City

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  Bjorn wo 20 jun 2012 - 14:05

Bij je gevarenlicht schakelaar zit voorop een rood doorzichtig kapje met gevaren driehoek.
Deze kun je er af wippen en dan kom je beter aan het lampje mischien kleine pincet gebruiken ?
Bjorn
Bjorn

Aantal berichten : 1765
Registratiedatum : 20-01-09
Leeftijd : 44
Woonplaats : Maastricht

Http://kcm.skynetblogs.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  VW-Sally wo 20 jun 2012 - 22:43

Nou hij is zo goed als klaar hoor. Motor loopt, accu laadt bij.. lampen werken allemaal een stuk beter.

Nu heb ik de 12v 2 standen ruitenwissermotor ingebouwd (maar niet van te voren getest).
Ik dacht dat ik simpel de massa en de 12v (geschakeld via dashboard schakelaar) kon aansluiten op 1 stand, maar niets hoor.
Wissers komen niet in beweging. Ik heb dus een 12v ruitenwissermotor, met 1 massa contact, 1 contact met een rode draad, en 1 contact met een groene draad. - help! Wie kan mij vertellen wat ik fout doe? Of zou de motor zelf stuk zijn?
Ik heb nagemeten, en er komt wel degelijk 12v uit het geschakelde kabeltje Neutral

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) IMG_2276
VW-Sally
VW-Sally

Aantal berichten : 29
Registratiedatum : 06-06-12
Woonplaats : Aelse City

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  bertje wo 20 jun 2012 - 23:42

Je hebt een motor met 4 aansluitingen. en maar 2 kabels nu?

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/VW_1303_Beetle_1974_Europe_Wiring_Diagram.pdf

kijk eens hier. normaal zijn het drie standen en 1 konstante. als ik het goed zie is de 53a een konstante plus.die zorgt er voor dat als jij je schakelaar uitzet de ruitenwissers niet meteen stoppen. maar naar de beginstand gaan. de kabel die van de schakelaar komt moet dus op 1 van die 3 andere.

Kan ook zijn dat ie kapot is. je kunt ook gewoon je oude ombouwen naar 12v door het anker te vervangen. de ankers krijg je los als 12v zijnde. speciaal voor ombouw. kijk maar eens in de shop Wink
bertje
bertje

Aantal berichten : 842
Registratiedatum : 20-01-09
Leeftijd : 48
Woonplaats : Maastricht

http://www.route-53.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  bertje vr 22 jun 2012 - 18:34

en? is alles gelukt sascha?
bertje
bertje

Aantal berichten : 842
Registratiedatum : 20-01-09
Leeftijd : 48
Woonplaats : Maastricht

http://www.route-53.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  VW-Sally di 26 jun 2012 - 11:38

bertje schreef:en? is alles gelukt sascha?

Hoi hoi.. Nee, het is me nog niet gelukt. Òf ik snap het niet goed, of de motor is gewoon kaduuk.
Ik begrijp dat de rode kabel zowiezo 12v nodig heeft, en de groene via de schakelaar aangesloten moet zijn.
Als je dan de ruitenwisser aanzet, en voordat ie klaar is, de schakelaar weer uit, dan kan de motor toch terug naar rust stand.

Ik heb inmiddels echt van alles geprobeerd om de motor in beweging te krijgen, maar hoe ik 'm ook aansluit, er zit geen beweging in!
Het is het laatste stukkie van de ombouw naar 12v wat dus nog niet gelukt is. Ik ga dadelijk eens met VPC bellen waar de ruitenwissermotor vandaan komt. Neig nu zwaar om enkel het anker van de oude motor om te bouwen naar 12v ?
VW-Sally
VW-Sally

Aantal berichten : 29
Registratiedatum : 06-06-12
Woonplaats : Aelse City

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  bertje di 26 jun 2012 - 16:14

VW-Sally schreef: Neig nu zwaar om enkel het anker van de oude motor om te bouwen naar 12v ?

Werkt perfect.... ik heb ook vanalles anders geprobeerd vtv. omvormers enz... maar dit werkt het beste!
bertje
bertje

Aantal berichten : 842
Registratiedatum : 20-01-09
Leeftijd : 48
Woonplaats : Maastricht

http://www.route-53.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  VW-Sally di 26 jun 2012 - 16:24

Vanavond eens kijken welk merk/type ruitenwissermotor ik heb (de oude 6v dan). Thanks voor tip!
VW-Sally
VW-Sally

Aantal berichten : 29
Registratiedatum : 06-06-12
Woonplaats : Aelse City

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  MrCola di 26 jun 2012 - 16:28

Heb je toevallig al gemeten of je spanning krijgt tot aan de motor, misschien is er wel een zekering gesprongen omdat er iets verkeerd was aangesloten?
MrCola
MrCola

Aantal berichten : 564
Registratiedatum : 28-01-09
Leeftijd : 36
Woonplaats : Geleen

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  VW-Sally di 26 jun 2012 - 16:33

MrCola schreef:Heb je toevallig al gemeten of je spanning krijgt tot aan de motor, misschien is er wel een zekering gesprongen omdat er iets verkeerd was aangesloten?

Yup.. Heb ik gemeten. Die is er. Ook gecontroleerd op die manier of schakelaar nog wel werkt. Die doet het ook.
VW-Sally
VW-Sally

Aantal berichten : 29
Registratiedatum : 06-06-12
Woonplaats : Aelse City

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  VW-Sally wo 27 jun 2012 - 9:50

Nou, gisteren samen met Jeroen ernaar gekeken.. Schema erbij gepakt. Op de juiste pennen 12v gezet, en massa aangesloten.. niets, nada nop.. ook is met een steeksleutel de motor niet in beweging te krijgen.. Heb dus het 12v anker besteld, we gaan de oude ombouwen. Ziet er ook erg makkelijk uit om te doen.. Kappie kan makkelijk eraf, twee schroefjes, en je hebt het anker in je handen.
VW-Sally
VW-Sally

Aantal berichten : 29
Registratiedatum : 06-06-12
Woonplaats : Aelse City

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  VW-Sally wo 27 jun 2012 - 23:58

Nou dat was echt een makkie! Dekseltje eraf, 2 schroefjes los.. anker eruit, anker erin, schroefjes vast, en monteren maar.. en het werkt super! We zijn helemaal happy! Very Happy
VW-Sally
VW-Sally

Aantal berichten : 29
Registratiedatum : 06-06-12
Woonplaats : Aelse City

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  bertje do 28 jun 2012 - 8:26

VW-Sally schreef:Nou dat was echt een makkie! Dekseltje eraf, 2 schroefjes los.. anker eruit, anker erin, schroefjes vast, en monteren maar.. en het werkt super! We zijn helemaal happy! Very Happy

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) 4233140788
bertje
bertje

Aantal berichten : 842
Registratiedatum : 20-01-09
Leeftijd : 48
Woonplaats : Maastricht

http://www.route-53.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Sally goes 12volt! (Of toch niet??) Empty Re: Sally goes 12volt! (Of toch niet??)

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum